Vysokoškolský mentoring

Abyste na to už nebyli sami

Co je vysokoškolský mentoring?

Vysokoškolský mentoring Mentoring je ověřený způsob profesní podpory vyučujících. Nejde ani o kontrolu ani o poučování „jak by se to mělo dělat správně“. Jde o důvěrný a nijak nehodnotící kolegiální rozhovor trvající přibližně hodinu, který se zaměřuje na to, co se daří, co je stále otevřené a jakými kroky se dostat dál.

Mentoring může zahrnovat i otevřenou hodinu – předem domluvenou kolegiální návštěvu ve výuce. Ta se skládá z krátké konzultace před hodinou, z pozorování hodiny a její následné reflexe. Mentor neřeší obsah výuky, ale zaměřuje se na to, co zajímá vyučující.

Mentoring je založen na důvěře, respektu k druhému a schopnosti aktivně naslouchat.

Proč vysokoškolský mentoring vyzkoušet?

  • Využijte výjimečnou příležitost zastavit se a probrat s někým svou vlastní výuku. Mentor/ka vám pomůže vidět věci z jiného úhlu, rozpoznat silné stránky i konkrétní oblasti, které má smysl rozvíjet.
  • Najdete znovu radost z pedagogické práce – i uprostřed výzkumného, výukového a publikačního shonu. Taková je zkušenost těch, kteří mentoring vyzkoušeli.
  • Probíráte to, co skutečně chcete a potřebujete. Na rozdíl od skupinových kurzů se vám mentor/ka věnuje individuálně. Záleží na vás, jestli chcete otevřít téma výukových metod, struktury hodiny, internacionalizace výuky nebo jiné téma.
  • Přinese vám větší profesní sebevědomí – uvědomění, že kvalitní výuka nestojí na dokonalosti, ale na ochotě k drobným změnám.
  • Pomůže vám snižovat studijní neúspěšnost tím, že posiluje vaši spokojenost, která se promítá i do motivace studujících.
  • Má ambici zlepšit studentské evaluacesnížit fluktuaci vyučujících.

Měl/a bych zájem o mentoring

Na Ostravské univerzitě působí mentorská skupina, která prošla mentorským výcvikem a působí na všech fakultách. Jejím cílem je podporovat ostatní vyučující na cestě ke zkvalitňování výuky.

Máte-li zájem o ochutnávku mentorského rozhovoru, otevřenou hodinu nebo delší spolupráci zaměřenou na konkrétní téma, stačí napsat na  nebo vybranému mentorovi/mentorce. Kontakty jsou uvedeny níže. Společně si vyjasníte očekávání a domluvíte se, jak bude spolupráce probíhat.

Mentoři a mentorky OU

Mgr. Zuzana Hurtová, Ph.D.

Mgr. Zuzana Hurtová, Ph.D.

Motto: „Inspirovat a být průvodcem na cestě k novým pohledům a profesní spokojenosti.“

Mentoring chápe jako příležitost podpořit kolegy nejen ve výuce, ale také nabídnout jiný úhel pohledu na profesní výzvy či otázky. Jako akademička sama také učí, a právě reflexe vlastní výuky ji přivedla k mentoringu. Ve svých hodinách se pravidelně setkává s pestrými situacemi, rozličnou zpětnou vazbou od studentů, různorodými očekáváními a naráží i na vlastní dojmy a pocity, které výuka přináší. Věří, že sdílet takové zkušenosti s někým, kdo je nestranný, respektující, a především rozumí vysokoškolské pedagogice může být vzájemně velmi přínosné a inspirativní.



RNDr. Hana Sochorová, Ph.D.

RNDr. Hana Sochorová, Ph.D.

Motto: „Učení není jen o předávání znalosti, ale o společném růstu.“

V rámci mentoringu pomáhá kolegům nejen rozvíjet didaktické dovednosti, posouvat komunikaci se studenty, ale také třeba využít efektivní metody hodnocení. Klade důraz na význam zpětné vazby – jak ji konstruktivně poskytovat i přijímat – jako klíčového nástroje pro osobní a profesní růst. Soustředí se na praktická řešení, která přinášejí nové impulsy do výuky a pomáhají učitelům růst ve své profesi. Je přesvědčena, že vzdělávání je proces, během kterého rostou jak studenti, tak učitelé, a právě tento růst se snaží podporovat.



RNDr. Kamila Vondroušová, Ph.D.

RNDr. Kamila Vondroušová, Ph.D.

Motto: „Rosteme tím, že pomáháme růst druhým“.

Ve své akademické profesi vnímá kolegialitu, sdílení zkušeností, vzájemnou inspiraci, podpůrnou a bezpečnou atmosféru jako základ pro možnost rozvíjet nejen sebe sama, ale i kvalitu výuky na pracovišti. Jako členka inovační skupiny Učím na Ostravské se již několik let snaží vytvářet a společně budovat otevřenou a přátelskou akademickou komunitu, založenou na důvěře, spolupráci a vzájemném respektu. Mentoring proto vnímá jako skvělou příležitost, která tyto hodnoty aktivně rozvíjí.



Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.

Mgr. Martin Tomášek, Ph.D.

Motto: „V každém je víc, než si myslí.“

Podílel se na vzniku inovační skupiny Všichni spolu, dnes Učím na Ostravské, v jejímž rámci otevíral své hodiny druhým a navštěvoval jejich výuku. Spolu s provázejícími učiteli ze základních a středních škol se věnuje praktické přípravě budoucích učitelů. Pořádá vzdělávací dílny, sbírá zkušenosti z univerzitního i středoškolského mentoringu a zajímá se o školní leadership na všech stupních.



M.A. Alexandra Bočková

M.A. Alexandra Bočková

Motto: „Out beyond ideas of wrongdoing and rightdoing, there is a field. I´ll meet you there“. Rumi.

Příležitost absolvovat mentoring se pro ni stala propojovacím mostem mezi nedávno ukončeným pedagogickým vzděláním a zájmem o oblast interkulturní komunikace a internacionalizace vysokého školství. Nabízí mentorské partnerství zejména v oblastech inovace výuky a rozvíjení tvůrčích přístupů, interkulturní sensitivity a posilování interkulturních kompetencí.



RNDr. Barbara Baarová, Ph.D.

RNDr. Barbara Baarová, Ph.D.

Motto: „Skutečná moudrost je v otázkách, které si klademe.“

V rámci skupiny Učím na Ostravské se zaměřuje na oblast zvyšování pedagogických dovedností pomocí „Otevřených hodin“, zároveň spolupracuje při vzdělávání začínajících akademiků. Svou nejdůležitější roli vidí v přípravě budoucích učitelů, proto se podílí i na inovacích při spolupráci s provázejícími učiteli na základních a středních školách a tvorbě kompetenčního rámce. Je v úzkém přípravném týmu klinické školy za PřF.



Ing. Petra Paquet

Ing. Petra Paquet

Motto: „Učení vychází z toho, co student dělá a o čem přemýšlí. Pojďme společně přemýšlet nad tím, aby se vám i studentům lépe učilo.“

V Centru podpory vzdělávání působím jako specialista rozvoje profesních dovedností a mentorka nejen začínajících vyučujících. V mentoringu se specializuji na využití aktivních metody výuky a digitálních technologií a hledání cest k učení založenému na důkazech. Stála jsem u zrodu tzv. Otevřených hodin a koordinuji a učím předmět ped. dovedností pro doktorandy. Těší mě společné hledání možností a jsem hrdá na všechny vyučující, kteří mají odvahu pouštět se do změn ve výuce, třeba postupně a po menších krocích.



Ing. Kateřina Žvaková

Ing. Kateřina Žvaková

Motto: „Porozumění a podpora jsou klíčem k úspěšnému vzdělávání.“

V Centru Pyramida, které je součástí Poradenského a kariérního centra Ostravské univerzity, působím od roku 2019 na pozici referentky pro studenty se specifickými potřebami. Mám bohaté zkušenosti s lektorováním a mentoringem na OU i mimo ni. V rámci své role na univerzitě se věnuji především funkční diagnostice, která posuzuje kompetence studentů a dopady specifických potřeb na aktivity nezbytné pro studium, dále individuálním konzultacím i přípravě kurzů a osvětovým aktivitám.



Mgr. Šárka Kopřivová, Ph.D.

Mgr. Šárka Kopřivová, Ph.D.

Motto: „Cesta bez překážek určitě nikam nevede.“

Podílí se na hodnocení procesu místního akčního plánování ve vzdělávání v regionu ORP Valašské Meziříčí. Zároveň je členkou inovační skupiny Učím na Ostravské, kde se věnuje pozorování výuky ostatních učitelů a možnostem zkvalitnění.

Mentoring současně zavádí do sociálních služeb, věnuje se praktické přípravě sociálních pracovníků a mentorů prevence kriminality.



Ing. Petr Durčák

Ing. Petr Durčák

Motto: „Mentoring znamená dopřát si komfort společně uvažovat o zvoleném tématu společně s někým, kdo zajistí prostor, čas a koncentraci, kterou bychom možná jinak nenacházeli.“

Věnuje se profesnímu rozvoji zaměstnanců, koordinaci a realizaci vzdělávacích kurzů pro akademiky i administrativní zaměstnance. Specializuje se na využití umělé inteligence v univerzitním prostředí, osobním růstu a řešení komunikačních situací. Koordinuje projekt Očima studentů, který pomáhá propojovat pohled vyučujících a studujících na jejich studijní program a přináší konkrétní podněty ke zlepšení výuky.




Zveřejněno / aktualizováno: 21. 10. 2025